Maturanti ze zámku (www.zamekkurim.cz)
dosáhli nadprůměrných výsledků
Stejně jako na ostatních středních školách proběhly na zlomu měsíce května a června na
Střední odborné škole a Středním odborném učilišti Kuřim, s.r.o. maturitní
zkoušky. Po mnohaletých přípravách a po mnoha změnách byla spuštěna první fáze
společné části maturitní zkoušky. Tu tvoří pro všechny povinná zkouška
z českého jazyka a literatury a druhá povinná zkouška, kde si studenti
mohou zvolit matematiku nebo cizí jazyk. V takzvané profilové části pak
studenti maturují ze dvou až tří předmětů dle zadání své školy.
Zkouška z českého jazyka a literatury a cizího jazyka má tři části: didaktický
test, písemnou práci a ústní zkoušku. Zkouška z matematiky je tvořena
didaktickým testem. Studenti si mohou zvolit základní nebo vyšší úroveň
náročnosti. Didaktické testy se vyhodnocují státem centrálně. Písemné práce
vyhodnocují anonymně učitelé školy a jejich kopie se zasílají do centra. Ústní
část hodnotí maturitní komise školy vedená předsedou z jiné střední školy
jmenovaným krajským úřadem.
Jarního termínu maturitní zkoušky 2011 se zúčastnilo necelých 90 tisíc studentů na
přibližně 1300 středních školách České republiky. Většina studentů si zvolila
nižší úroveň náročnosti.
Na naší škole konalo maturitní zkoušku 44 studentů a to v technickém oboru
SOŠ Elektronické počítačové systémy, v ekonomickém oboru SOŠ Strojírenská
technická administrativa, v maturitních oborech SOU Mechanik číslicově
řízených strojů a Mechanik seřizovač a v nástavbových oborech (pro
vyučené) Provozní technika a Elektrotechnika, které realizujeme jak
v denní, tak i v dálkové (při zaměstnání) formě. Z celkového
počtu 44 maturantů bylo 8 dívek a žen. Výsledky jsou pro naši školu velmi
potěšitelné. Vyplývají z přiložených tabulek, kde jsme do celkových
výsledků všech škol zveřejněných na stránkách MŠMT doplnili výsledky naší školy
v příslušných skupinách oborů.
Krom jednoho studenta, který úspěšně vykonal společnou část z anglického jazyka
na vyšší úrovni, si naši maturanti zvolili nižší úroveň jednotlivých zkoušek. Ze 44
studentů byli 3 neúspěšní z českého jazyka a literatury (6,8%), z 27
studentů byl 1 neúspěšný z matematiky (3,7%), z 15 studentů byli 2
neúspěšní v anglickém jazyce (13,3%) a 2 studenti ze dvou uspěli
v německém jazyce. V celkové bilanci nám tak neprošlo 6 studentů, což
je 13,6% oproti republikovému průměru 19,5%, ve společné části nám neprošlo 5
studentů, což je 11,4% oproti republikovému průměru 16,9%, v profilové
části nám neprošli 2 studenti, což je 4,5% oproti republikovému průměru 5,9%.
Dva studenti nám prospěli s vyznamenáním. Skvělých výsledků dosáhli naši maturanti
z nástavbového studia, jak denní, tak dálkové formy. Jejich úspěšnost byla
stoprocentní oproti velmi špatnému republikovému průměru úspěšnosti 56,1%.
Výsledek¨studenta ve společné části maturitní zkoušky, kde je letos poprvé možné
vzájemné porovnání, je dán zejména:
Nabídku oborů studia naší školy volí jen malé procento absolventů základní školy, pro
které je samozřejmostí plné soustřední se na vyučování ve škole a každodenní se
učení doma. Naši pedagogové musí často hledat způsob jak donutit naše převážně
klučičí žactvo k tomu, aby se dobrovolně soustředilo a učilo. Proto
považujeme výsledky za výborné.
Pro naši školu je tento výsledek také velkým povzbuzením. Trvale bojujeme se
skutečností, že na stejné obory, které nabízíme, kuřimští absolventi základních
škol jezdí za vyšší dopravné než je naše školné do často méně laskavých
mimokuřimských škol. Zatímco k nám by doběhli za deset minut
v pantoflích. Svou negativní roli v postoji veřejnosti k naší
škole hraje i neinformovanost a negativní názory některých pedagogů základních
kuřimských škol, jejichž původ je nám záhadou. Smutným příběhem je i přístup
samosprávy města Kuřimi, která opakovaně (v pásmu už skoro dvou desítek let) řeší
na zastupitelstvech bezpředmětné katastrofické scénáře majetkového osudu
„chalupy“ školy – zámku. Nikdy jsme záměr jiný, než realizovat smysluplnou
střední školu, jejíž absolventi najdou slušné uplatnění na trhu práce
v našem průmyslovém regionu, neměli a do budoucna nemáme. Jen tiše tak závidíme
Gymnáziu Tišnov, jak si ho město Tišnov hýčká.
Co říci závěrem ke změnám v organizaci maturitních zkoušek obecně. Je dobře,
že jste měl odvahu ten vlak rozjet, pane ministře. Bylo to poprvé. Vše
technicky dobře fungovalo. Určitě se mnohé změní. Věřím, že pozitivním směrem.
Zjednoduší se administrativa, sníží se náklady, udělají se vychytávky. Věřím,
že se nebude společná část maturit rozšiřovat o další předmět, abychom mohli
v druhém pololetí žáky ostatních tříd normálně učit. Pro některé školy je
státní část maturity šťouchanec, aby v nich nestály stojaté vody. Pro jiné
školy je potvrzením toho, že dokážou dobře naložit s vysokým potenciálem
hlaviček studentů, kteří do nich přijdou. Pro spoustu absolventů, včetně těch
našich, je nové maturitní vysvědčení důkazem, že vykonali maturitu stejné
náročnosti jako na jiných školách.
za pedagogický sbor SOŠ a SOU Kuřim,
s.r.o.
za Sdružení soukromých škol Čech,
Moravy a Slezska
Ing. Hana Novotná
„Čistá“ neúspěšnost
(100% = žáci, kteří konali zkoušky)
Míra neúspěšnosti žáků
u maturitní zkoušky – řádný termín 2011
|
Maturita celkem |
Z toho část |
|||||
Společná |
Profilová |
||||||
střední školy v ČR |
SOŠ a SOU Kuřim, s.r.o. |
střední školy v ČR |
SOŠ a SOU Kuřim, s.r.o. |
střední školy v ČR |
SOŠ a SOU Kuřim, s.r.o. |
||
Celkem všichni |
19,5% |
13,6% |
16,9% |
11,4% |
5,9% |
4,5% |
|
v tom : |
|||||||
oborů gymnázium |
5,1% |
X |
2,9% |
X |
3,1% |
X |
|
oborů lyceum |
9,8% |
X |
6,7% |
X |
4,5% |
X |
|
technických a |
16,5% |
15,4% |
11,5% |
15,4% |
8,0% |
0% |
|
ostatních oborů |
25,9% |
X |
23,6% |
X |
6,0% |
X |
|
oborů SOU (bez |
33,2% |
25,0% |
31,5% |
12,5% |
7,0% |
25,0% |
|
oborů |
43,9% |
0% |
43,1% |
0% |
8,5% |
0% |
|
v tom: |
|||||||
žáci denního |
18,5% |
14,6% |
15,8% |
12,2% |
5,9% |
4,9% |
|
žáci ostatních |
31,5% |
0% |
30,6% |
0% |
5,1% |
0% |
Neúspěšnost u povinných zkoušek
|
střední školy v ČR |
SOŠ a SOU Kuřim, s.r.o. |
|
Český jazyk a |
základní |
9,7% |
6,8% |
vyšší |
1,9% |
X |
|
Matematika |
základní |
14,9% |
3,7% |
vyšší |
0,6% |
X |
|
Cizí jazyk |
základní |
12,6% |
11,8% |
vyšší |
1,3% |
X |
|
Anglický jazyk |
základní |
10,4% |
13,3% |
vyšší |
1,3% |
X |
|
Německý jazyk |
základní |
24,1 % |
0% |
vyšší |
2,1% |
X |
JM ŠKOLY | portál o školství v Jihomoravském kraji | © 2007 - 2022 Vzdělávací institut pro Moravu | Zásady zpracování osobních údajů
realizace dat