Vloženo: 05.12.2016 Autor: Ivana Suchánková / Vzdělávací institut pro Moravu, zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků a středisko služeb školám, příspěvková organizace

Vzdělávací program je zaměřen na získání odborné kvalifikace vychovatel. Cílem studia je získání základních kompetencí v oblasti pedagogiky a psychologie, které podmiňují výkon činnosti vychovatele.

Obsah vzdělávacího programu Studium pedagogiky pro pedagogy volného času vychází z podmínek a požadavků stanovených v § 22 odst. 1 písm. b) Zákona č. 563/2004 Sb. a § 3 vyhlášky č. 317/2005 Sb. a je v souladu se Standardy pro udělování akreditací DVPP vydanými MŠMT dne 29.9.2005 pod č.j. 26 451/2005-25, 30 908/2005-25.

Vzdělávací program obsahuje tyto moduly:

I. ZÁKLADY PEDAGOGIKY

Základy obecné pedagogiky (12 vyučovacích hodin)

Pedagogika (praxe a věda, předmět, moderní pedagogika, základní pojmy), soudobé teorie vzdělávání, vzdělávání a učení, obsah vzdělání, osobnostní a kvalifikační předpoklady pedagogické profese.

II. ZÁKLADY PSYCHOLOGIE PRO PEDAGOGY

Vybraná témata obecné psychologie, psychologie osobnosti a vývojové psychologie

(16 vyučovacích hodin)

Poznávání a jeho ontogenetický vývoj (vnímání, myšlení, řeč, tvořivost), proces učení a jeho ovlivňování, sociální učení, změny psychiky v období dětství a mládí, faktory psychického vývoje.

Sociální interakce a sociálně psychologické profesní dovednosti pedagoga

(16 vyučovacích hodin)

Obecné sociálně-psychologické profesní dovednosti pedagoga, sebepoznání, sebereflexe a poznávání druhých, komunikace (pedagog – žák, pedagog – rodič, pedagog – pedagog), konflikty a jejich zvládání, zpětná vazba.

III. SPECIÁLNÍ MODUL PRO VYCHOVATELE

Teorie výchovy (16 vyučovacích hodin)

Výchova (pojem, rysy, funkce, cíle, složky, principy, formy, činitelé výchovy), výchovný proces, roviny pedagogického působení, postoje pedagoga k žákům, pedagogická práce se sociální skupinou, sebepoznání, sebehodnocení a sebevýchova, výchova k prosociálnímu jednání, problematika autority.

Základy sociální psychologie (4 vyučovacích hodiny)

Malá sociální skupina, vztahy a komunikace ve skupině, skupinová dynamika.

Základy sociální pedagogiky (4 vyučovacích hodiny)

Socializace jako celoživotní proces, hodnoty, sociální role, sociální učení, šikana.

Vybraná témata pedagogické psychologie (8 vyučovacích hodin)

Psychologie učení (druhy učeni, podmínky učení, styly učení), motivace a motivační procesy, interakce pedagog – žák, pedagogická diagnostika žáka, rozvoj potencialit žáka (facilitující a inhibující faktory).

Seminář k závěrečné práci (4 vyučovací hodiny)

Ukončení studia: ústní závěrečnou zkouškou před komisí a obhajobou závěrečné písemné práce, po úspěšném složení zkoušky a obhajobě písemné práce získá absolvent osvědčení s akreditací MŠMT.

Související dokumenty