Vzdělávací program Studium pedagogiky je zaměřený na získání znalostí a dovedností v oblasti pedagogiky, didaktiky a psychologie, které jsou nezbytnou součástí odborné kvalifikace pedagogického pracovníka. Znalosti a dovednosti získané studiem pedagogiky umožní absolventům kvalifikovaný výkon pedagogické praxe.
Obsah vzdělávacího programu Studium pedagogiky vychází z podmínek a požadavků stanovených v § 22 odst. 1 písm. a) zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a změně některých zákonů, a § 3 vyhlášky č. 317/2005 Sb., o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému a je v souladu se Standardy pro udělování akreditací DVPP vydanými MŠMT dne 29.9.2005 pod č. j. 26 451/2005-25, 30 908/2005-25.
Vzdělávací program obsahuje tyto moduly:
MODUL I: ZÁKLADY PEDAGOGIKY A DIDAKTIKY
Obecná pedagogika (16 vyučovacích hodin)
Pedagogika (praxe a veda, předmět, tradiční a moderní pedagogika, aplikovaná pedagogika, pomocné pedagogické vědy), základní pojmy moderní pedagogiky, soudobé teorie vzdělávání, vzdělávání a učení, obsah vzdělání, osobnostní a kvalifikační předpoklady pedagogické profese.
Základy didaktiky všeobecných a odborných předmětů (20 vyučovacích hodin)
Předmět, pojetí a funkce didaktiky, základní kategorie vyučování a jejich vztahy, vyučování a rozvoj osobnosti, prostředky, formy a metody vyučování, cíle a plánování vyučování, kurikulum, komunikace ve výuce, uspořádání sociálních vztahů ve vyučování (kompetice – kooperace), reproduktivní a produktivní metody vyučování, klasifikace a hodnocení (sumativní, formativní, normativní, kriteriální, známkování, slovní hodnocení).
Teorie výchovy (16 vyučovacích hodin)
Výchova (pojem, rysy, funkce, cíle, složky, principy, formy, činitelé výchovy), výchovný proces, roviny pedagogického působení, postoje pedagoga k žákům, pedagogická práce se sociální skupinou, sebepoznání, sebehodnocení a sebe výchova, rozhodovací proces jako prostředek výchovy ke svobodě a zodpovědnosti, výchova k prosociálnímu jednání, problematika autority.
Základy sociální pedagogiky (8 vyučovacích hodin)
Socializace jako celoživotní proces, hodnoty, sociální role, sociální status, sociální stratifikace a mobilita, sociální učení, šikana, delikvence a kriminalita, problematika integrace a simulace národnostních menšin.
MODUL II: ZÁKLADY PSYCHOLOGIE PRO PEDAGOGY
Vybraná témata z obecné psychologie, psychologie osobnosti a vývojové psychologie
(24 vyučovacích hodin)
Kognitivní činitelé a jejich vývoj, řeč, inteligence, tvořivost, učení. Změny psychiky v období dětství a mládí. Osobnost a její vývoj, genetická a sociální podmíněnost formování osobnosti, struktura osobnosti, osobnostní rysy a učení, kognitivní styly, dynamika osobnosti (afektivní činitelé, hodnoty a postoje, motivace, vývoj jáství). Faktory psychického vývoje.
Vybraná témata z pedagogické psychologie (16 vyučovacích hodin)
Proces učení, individuální rozdíly v učení, styly učení a možnosti jejich ovlivňování, poruchy učení. Učení a vzdělávání, řízení procesu učení. Osobnost pedagoga, styly výuky, vyučovací metody, autoevaluace v práci pedagoga, zátěže pedagogické profese. Pedagogická diagnostika žáka, hodnocení žáka pedagogem, školní úspěšnost žáka, problémový žák. Školní třída, struktura a dynamika školní třídy, řízení školní třídy.
Sociální interakce ve škole a sociálně psychologické profesní dovednosti pedagoga
(16 vyučovacích hodin)
Obecné sociálně psychologické profesní dovednosti pedagoga. Sociální percepce a interpersonální chování. Interakce pedagog-žák, pedagog-rodič, pedagog-pedagog. Verbální a nonverbální komunikace. Vyjednávání a řešení konfliktů ve škole.
Seminář k závěrečné práci (4 vyučovací hodiny)
Ukončení studia: ústní závěrečnou zkouškou před komisí a obhajobou závěrečné písemné práce, po úspěšném složení zkoušky a obhajobě písemné práce získá absolvent osvědčení s akreditací MŠMT.
JM ŠKOLY | portál o školství v Jihomoravském kraji | © 2007 - 2022 Vzdělávací institut pro Moravu | Zásady zpracování osobních údajů
realizace dat