Studium pedagogiky podle § 22 odst. 1 písm. b) zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a § 3 odst. 2 písm. c) vyhlášky č. 317/2005 Sb., o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému, ve znění pozdějších předpisů je určeno pedagogům, kteří vykonávají komplexní přímou pedagogickou činnost v zájmovém vzdělávání.
Vzdělávací program obsahuje následující témata:
I. ZÁKLADY SOCIÁLNÍ PEDAGOGIKY A PSYCHOLOGIE
DYNAMIKA SKUPINY
(12 hodin)
Základy sociální pedagogiky:
o Práce se skupinou
o Socializace jako celoživotní proces, sociální role, sociální učení, šikana
o Práce s pravidly, utváření pravidel a sankcí, otevřená komunikace
o Profil pedagoga volného času, význam osobnosti pedagoga pro práci se skupinou
o Interakce pedagog – žák
o Osobnostní a kvalifikační předpoklady pedagogické profese.
Lektor. PaedDr. Hana Jakubcová, PaedDr. Věra Hlavsová, Mgr. Robert Čapek, Ph.D.
II. ZÁKLADY PEDAGOGICKÉ PSYCHOLOGIE
APLIKOVANÁ PSYCHOLOGIE – OSOBNOST
(24 hodin)
o Psychologie učení – druhy, podmínky, styly
o Osobnost učitele a žáka a vztahy mezi nimi
o Pedagogická diagnostika
o Základní rozdělení speciálních vzdělávacích potřeb žáků
o Pedagogické principy při práci s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
o Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
o Individuální přístup ve výchovně vzdělávacím procesu
o Metody inkluze
o Rozvoj potenciálu jednotlivce
o Osobnost
o Determinace osobnosti – sociální, psychická, biologická
o Vývojová psychologie a pedagogické principy práce s žákem dle vývojových
o Vlastnosti, schopnosti, lidská psychika
o Temperament důležité procesy a jevy
o Myšlení, vnímání, představivost, paměť, emoce a vůle
o Základní činnosti člověka – hra a učení, práce, činnosti ve volném čase
o Psychohygiena pedagogického procesu směrovaná na dítě.
Lektor: PhDr. Jaroslav Řezáč, CSc., Mgr. Robert Čapek, Ph.D., Mgr. Lenka Bínová
III OBECNÁ DIDAKTIKA – ZÁKLADY A VHLED DO PROBLEMATIKY
(8 hodin)
o Práce s očekáváním
o Terminologie obecné didaktiky
o Prekoncepty vyučovacího procesu
o Teorie různých pojetí vyučování – charakteristika transmisivního a konstruktivistického pojetí
o Struktura vyučovacího procesu – myšlenková mapa
o Sebepoznání
o Metody vytváření pozitivní ovlivnitelnosti ve skupině.
Lektor: PaedDr. Věra Hlavsová, PaedDr. Jan Šťáva, CSc., PaedDr. Hana Jakubcová.
IV SOCIÁLNÍ INTERAKCE A SOCIÁLNĚ PSYCHOLOGICKÉ PROFESNÍ DOVEDNOSTI PEDAGOGA
KOMUNIKATIVNÍ DOVEDNOSTI
(16 hodin)
o Komunikační hry, kontaktní cvičení, sehrávka skupiny
o Osobnostní komunikační dispozice
o Vedení dialogu, dialogická cvičení
o Výběr informací a jeho podmínky, uspořádání informací
o Funkce a formy sdělování
o Argumentace, chyby v argumentaci
o Rolová hra a role v komunikaci
o Veřejný proslov
o Faktory ovlivňující výstavbu projevu
o Strategie rozhodování
o Techniky evaluace zaměřené na komunikační dovednosti.
Lektor: Mgr. Robert Čapek, Ph.D., PhDr. Jaroslav Řezáč, CSc.
V. PRÁVNÍ PŘEDPISY A JEJICH APLIKACE
(8 hodin)
o Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů
o Zákon č. 563/2004 Sb., pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů
o Vyhláška č. 74/2005 Sb., o zájmovém vzdělávání, ve znění pozdějších předpisů
o Vyhláška č. 317/2005 Sb., o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků, ve znění pozdějších předpisů
o Zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů, 106/2001 Sb.
o Vyhláška o hygienických požadavcích na zotavovací akce pro děti, ve znění pozdějších předpisů
o Rámcové a školní vzdělávací programy a související zákony.
Lektor: JUDr. Dana Juřičková, JUDr. Zuzana Machalová.
VI. OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ ROZVOJ
OSOBNOSTNÍ a SOCIÁLNÍ VˇYCHOVA
(16 hodin)
o Teorie a historie osobnostní a sociální výchovy
o Techniky zaměřené na sebepoznání
o Rizika a hranice OSV se zaměřením na témata sebepoznání
o Důraz na osobnost pedagoga, etiku a cíle
o Techniky zaměřené na sebehodnocení
o Reflexe pedagogická zaměřená na stanovení jasných cílů OSV
o Modelové situace – práce ve skupinách s následným rozborem.
Lektor: PaedDr. Hana Jakubcová, PaedDr. Věra Hlavsová, PaedDr. Jan Šťáva.
VII. ZÁKLADY OBECNÉ PEDAGOGIKY, PEDAGOGIKY VOLNÉHO ČASU
ZÁŽITKOVÁ PEDAGOGIKA
(24 hodin)
o Pedagogika (praxe a věda)
o Speciální a sociální pedagogika
o Soudobé teorie vzdělávání, funkce a pojmy moderní pedagogiky
o Pedagogika volného času odlišnosti
o Moderní pedagogické trendy pedagogiky volného času
o Teoretické koncepty zážitkové pedagogiky
o Typologie cílů zážitkové pedagogiky
o Volný čas, historie, vývoj
o Profesní organizace poskytující zájmové a neformální vzdělávání
o Typologie a třídění herních aktivit
o Celostní motivace
o Zpětná vazba (teorie, typologie, metody a nácvik)
o Kompetence účastníka zájmového vzdělávání
o Bezpečnost v rámci pobytových akcí.
Lektor: PaedDr. Hana Jakubcová, PaedDr. Věra Hlavsová, Mgr. Robert Čapek Ph.D.,
Ing. Milan Appel, Bc. Blanka Kostková.
VIII. TEORIE VÝCHOVY
(8 hodin)
o Výchova, výklad pojmu, funkce, cíle, principy, složky, činitelé výchovy
o Výchovný proces, roviny pedagogického působení
o Výchova k prosociálnímu jednání
o Problematika autority
o Děti a mládež v současné společnosti a jejich výchova
o Otázka vychovatelnosti
o Moc a dosah výchovy
o Pojetí výchovy podle vztahu vychovatele a vychovávaného
o Výchovný proces ve vztahu k jednotlivým složkám osobnosti
o Výchovné aktivity školní družiny a školního klubu a dalších školských zařízení pro zájmové vzdělávání.
o Rizikové chování a specifické oblasti rizikového chování dětí a mládeže
o Prevence rizikového chování v pedagogice volného času.
Lektor: PaedDr. Hana Jakubcová, PaedDr. Věra Hlavsová, Mgr. Robert Čapek Ph.D.,
Bc. Blanka Kostková.
SEMINÁŘ K ZÁVĚREČNÉ PRÁCI
(4 hodiny)
Lektor: PaedDr. Jan Šťáva, CSc.
Ukončení studia
Studium bude ukončeno ústní závěrečnou zkouškou před komisí a obhajobou závěrečné písemné práce. Po úspěšném složení zkoušky a obhajobě písemné práce získá absolvent osvědčení s akreditací MŠMT.
Absolvent získá znalosti a dovednosti v oblasti pedagogiky a psychologie, které jsou předpokladem pro výkon činnosti pedagoga volného času vykonávajícího komplexní přímou pedagogickou činnost v zájmovém vzdělávání.
JM ŠKOLY | portál o školství v Jihomoravském kraji | © 2007 - 2022 Vzdělávací institut pro Moravu | Zásady zpracování osobních údajů
realizace dat