Vloženo: 05.12.2016 Autor: Ivana Suchánková / Vzdělávací institut pro Moravu, zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků a středisko služeb školám, příspěvková organizace

Studium pedagogiky podle § 22 odst. 1 písm. b) zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a § 3 odst. 2 písm. c) vyhlášky č. 317/2005 Sb., o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému, ve znění pozdějších předpisů je určeno pedagogům, kteří vykonávají komplexní přímou pedagogickou činnost v zájmovém vzdělávání.

Vzdělávací program obsahuje následující témata:

 

I. ZÁKLADY SOCIÁLNÍ PEDAGOGIKY A PSYCHOLOGIE

DYNAMIKA SKUPINY

(12 hodin)

Základy sociální pedagogiky:

o Práce se skupinou

o Socializace jako celoživotní proces, sociální role, sociální učení, šikana

o Práce s pravidly, utváření pravidel a sankcí, otevřená komunikace

o Profil pedagoga volného času, význam osobnosti pedagoga pro práci se skupinou

o Interakce pedagog – žák

o Osobnostní a kvalifikační předpoklady pedagogické profese.

 

Lektor. PaedDr. Hana Jakubcová, PaedDr. Věra Hlavsová, Mgr. Robert Čapek, Ph.D.

 

II. ZÁKLADY PEDAGOGICKÉ PSYCHOLOGIE

APLIKOVANÁ PSYCHOLOGIE – OSOBNOST

(24 hodin)

o Psychologie učení – druhy, podmínky, styly

o Osobnost učitele a žáka a vztahy mezi nimi

o Pedagogická diagnostika

o Základní rozdělení speciálních vzdělávacích potřeb žáků

o Pedagogické principy při práci s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami

o Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami

o Individuální přístup ve výchovně vzdělávacím procesu

o Metody inkluze

o Rozvoj potenciálu jednotlivce

o Osobnost

o Determinace osobnosti – sociální, psychická, biologická

o Vývojová psychologie a pedagogické principy práce s žákem dle vývojových

o Vlastnosti, schopnosti, lidská psychika

o Temperament důležité procesy a jevy

o Myšlení, vnímání, představivost, paměť, emoce a vůle

o Základní činnosti člověka – hra a učení, práce, činnosti ve volném čase

o Psychohygiena pedagogického procesu směrovaná na dítě.

 

Lektor: PhDr. Jaroslav Řezáč, CSc., Mgr. Robert Čapek, Ph.D., Mgr. Lenka Bínová

 

III OBECNÁ DIDAKTIKA – ZÁKLADY A VHLED DO PROBLEMATIKY

(8 hodin)

o       Práce s očekáváním

o       Terminologie obecné didaktiky

o       Prekoncepty vyučovacího procesu

o       Teorie různých pojetí vyučování – charakteristika transmisivního a konstruktivistického pojetí

o       Struktura vyučovacího procesu – myšlenková mapa

o       Sebepoznání

o       Metody vytváření pozitivní ovlivnitelnosti ve skupině.

 

Lektor: PaedDr. Věra Hlavsová, PaedDr. Jan Šťáva, CSc., PaedDr. Hana Jakubcová.

 

IV SOCIÁLNÍ INTERAKCE A SOCIÁLNĚ PSYCHOLOGICKÉ PROFESNÍ DOVEDNOSTI PEDAGOGA

KOMUNIKATIVNÍ DOVEDNOSTI

(16 hodin)

o       Komunikační hry, kontaktní cvičení, sehrávka skupiny

o       Osobnostní komunikační dispozice

o       Vedení dialogu, dialogická cvičení

o       Výběr informací a jeho podmínky, uspořádání informací

o       Funkce a formy sdělování

o       Argumentace, chyby v argumentaci

o       Rolová hra a role v komunikaci

o       Veřejný proslov

o       Faktory ovlivňující výstavbu projevu

o       Strategie rozhodování

o       Techniky evaluace zaměřené na komunikační dovednosti.

 

Lektor: Mgr. Robert Čapek, Ph.D., PhDr. Jaroslav Řezáč, CSc.

 

V. PRÁVNÍ PŘEDPISY A JEJICH APLIKACE

(8 hodin)

o     Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů

o     Zákon č. 563/2004 Sb., pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů

o     Vyhláška č. 74/2005 Sb., o zájmovém vzdělávání, ve znění pozdějších předpisů

o     Vyhláška č. 317/2005 Sb., o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků, ve znění pozdějších předpisů

o     Zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů, 106/2001 Sb.

o     Vyhláška o hygienických požadavcích na zotavovací akce pro děti, ve znění pozdějších předpisů

o     Rámcové a školní vzdělávací programy a související zákony.

 

Lektor: JUDr. Dana Juřičková, JUDr. Zuzana Machalová.

 

VI. OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ ROZVOJ

OSOBNOSTNÍ a SOCIÁLNÍ VˇYCHOVA

(16 hodin)

o       Teorie a historie osobnostní a sociální výchovy

o       Techniky zaměřené na sebepoznání

o       Rizika a hranice OSV se zaměřením na témata sebepoznání

o       Důraz na osobnost pedagoga, etiku a cíle

o       Techniky zaměřené na sebehodnocení

o       Reflexe pedagogická zaměřená na stanovení jasných cílů OSV

o       Modelové situace – práce ve skupinách s následným rozborem.

 

Lektor: PaedDr. Hana Jakubcová, PaedDr. Věra Hlavsová, PaedDr. Jan Šťáva.

 

VII. ZÁKLADY OBECNÉ PEDAGOGIKY, PEDAGOGIKY VOLNÉHO ČASU

ZÁŽITKOVÁ PEDAGOGIKA

(24 hodin)

o       Pedagogika (praxe a věda)

o       Speciální a sociální pedagogika

o       Soudobé teorie vzdělávání, funkce a pojmy moderní pedagogiky

o       Pedagogika volného času odlišnosti

o       Moderní pedagogické trendy pedagogiky volného času

o       Teoretické koncepty zážitkové pedagogiky

o       Typologie cílů zážitkové pedagogiky

o       Volný čas, historie, vývoj

o       Profesní organizace poskytující zájmové a neformální vzdělávání

o       Typologie a třídění herních aktivit

o       Celostní motivace

o       Zpětná vazba (teorie, typologie, metody a nácvik)

o       Kompetence účastníka zájmového vzdělávání

o       Bezpečnost v rámci pobytových akcí.

 

Lektor: PaedDr. Hana Jakubcová, PaedDr. Věra Hlavsová, Mgr. Robert Čapek Ph.D.,

Ing. Milan Appel, Bc. Blanka Kostková.

 

VIII. TEORIE VÝCHOVY

(8 hodin)

o       Výchova, výklad pojmu, funkce, cíle, principy, složky, činitelé výchovy

o       Výchovný proces, roviny pedagogického působení

o       Výchova k prosociálnímu jednání

o       Problematika autority

o       Děti a mládež v současné společnosti a jejich výchova

o       Otázka vychovatelnosti

o       Moc a dosah výchovy

o       Pojetí výchovy podle vztahu vychovatele a vychovávaného

o       Výchovný proces ve vztahu k jednotlivým složkám osobnosti

o       Výchovné aktivity školní družiny a školního klubu a dalších školských zařízení pro zájmové vzdělávání.

o       Rizikové chování a specifické oblasti rizikového chování dětí a mládeže

o       Prevence rizikového chování v pedagogice volného času.

 

Lektor: PaedDr. Hana Jakubcová, PaedDr. Věra Hlavsová, Mgr. Robert Čapek Ph.D.,

Bc. Blanka Kostková.

 

SEMINÁŘ K ZÁVĚREČNÉ PRÁCI

(4 hodiny)

Lektor: PaedDr. Jan Šťáva, CSc.

 

Ukončení studia

Studium bude ukončeno ústní závěrečnou zkouškou před komisí a obhajobou závěrečné písemné práce. Po úspěšném složení zkoušky a obhajobě písemné práce získá absolvent osvědčení s akreditací MŠMT.

 

 

 

Absolvent získá znalosti a dovednosti v oblasti pedagogiky a psychologie, které jsou předpokladem pro výkon činnosti pedagoga volného času vykonávajícího komplexní přímou pedagogickou činnost v zájmovém vzdělávání.

Související dokumenty