Vloženo: 09.09.2015 Autor: Gabriela Dujková / Vzdělávací institut pro Moravu, zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků a středisko služeb školám, příspěvková organizace

Jak postupovat při přípravě a plánování vyučovací hodiny? Jak může důkladná příprava usnadnit práci v hodině?

Úvod – seznámení účastníků, úvodní diskuse, vytvoření myšlenkové mapy úspěšné hodiny 1 h

Plánování, stanovení cíle

Základní podmínkou úspěšné vyučovací hodiny je její důkladné naplánování. Příprava na hodinu by měla začít stanovením cíle hodiny a poté plánováním vhodných aktivit, jak tohoto cíle co nejefektivněji dosáhnout.

  • smysl: jak formulovat cíl hodiny, aktivní slovesa

  • náplň: aktivity, metody práce, učební styly žáků

  • prevence: předjímání problémů, otázek, nejasností

2 h

Instrukce, zásady

Seznámení, připomenutí a nácvik zásadních pedagogických návyků a dovedností, které nám zajistí klid a kontrolu nad vyučovací hodinou.

  • komunikace v módu já = šéf; vedu ke splnění cíle hodiny

  • instrukce pro žáky, jednoznačnost, časový limit

  • zásady řešení běžných konfliktů

2 h

Aktivní žák

Aby měl učitel prostor řídit hodinu, je třeba, aby naplánoval její náplň tak, aby byli aktivní především žáci, nikoli on. Jak předat aktivitu a práci žákům a stále splnit výukové cíle?

  • účinné x neúčinné metody práce

  • evokace, učit žáky přemýšlet, Bloomova taxonomie

  • smysluplnost výuky, spojení s reálným životem

2 h

Závěr – shrnutí poznatků, závěrečná diskuse a zpětná vazba 1 h

 

Naučit se přistupovat k přípravě a plánování vyučovací hodiny zodpovědně a získat praktické návody, jak při přípravě postupovat. Pochopit důležitost stanovení cíle hodiny a nacvičit si, jak ho správně formulovat. Uvědomit si, jak může učiteli důkladná příprava ulehčit práci v hodině se žáky a sloužit jako prevence mnoha nepříjemných a konfliktních situací.

Nacvičit si, jak v hodině komunikovat a zajistit si pevnou pozici toho, kdo řídí všechny činnosti. Prakticky natrénovat, jak zadávat úkoly jednoznačně a srozumitelně. Vyzkoušet si, jak lze v případě konfliktu jednat pozitivně a konstruktivně.

Seznámit účastníky s modelem vyučovací hodiny, v níž učitel nestojí ve středu pozornosti, nenese veškeré vědění, ale předá aktivitu a zodpovědnost za učení žákům. Vyzkoušet si, jak začít, jaké metody práce používat, které činnosti aktivitu žáků nepovzbuzují. Hledat možnosti, jak svůj obor otevřít samostatnému přemýšlení žáků, která témata jsou pro to vhodná.

Související dokumenty